Σε ένα ξύλινο μανάβη στην κουζίνα κείτονται όλα τα χειμωνιάτικα φρούτα προς βρώση της οικογενείας!
Στον Δημήτρη δεν αρέσουν καθόλου τα μανταρίνια.
Ο Δημήτρης καθαρίζει περίπου 4-5 μανταρίνια ημερησίως!
Παράδοξο κι όμως αληθινό!
"Και τον αφήνεις; " με ρώτησε με αναμενόμενη απορία μια φίλη και μητέρα!
'Όχι μόνο τον αφήνω, τον ενθαρρύνω κιόλας, έβαλα στο ράφι του ένα δισκάκι για να καθαρίζει όποτε και όσες φορές θέλει. Το γιατί είναι μεγάλη ιστορία...
Το πρώτο που θα έρχονταν στο μυαλό κάθε γονιού θα ήταν να πει "αφού δεν τα τρως τι τα καθαρίζεις;" Στην ηλικία του Δημήτρη όμως δεν έχει πάντα σημασία το αποτέλεσμα αλλά η διαδικασία, και στην προκειμένη αυτό που τον ενδιαφέρει είναι το ξεφλούδισμα και όχι το τι θα κάνει το μανταρίνι μετά. Κάτι από την φύση και την ανάγκη του να μάθει και να αναπτυχθεί τον σπρώχνει προς τα εκεί Είναι ζωτικής σημασίας να παρατηρούμε τι αγαπούν να κάνουν τα παιδιά μας στον εκάστοτε χρόνο και χώρο και να τα βοηθάμε να το κάνουν. Και τις περισσότερες φορές αγαπούν να κάνουν ότι έχει σχέση με την καθημερινότητα του σπιτιού. Αντί να του αγοράσω ένα πολύχρωμο πλουμιστό παιχνίδι για τον οπτικοκινητικο συντονισμό που επιβάλλεται να αναπτύξει τώρα που κοντεύει δύο, του έδωσα ένα δισκάκι και δυο όμορφα πιατάκια για να ξεφλουδίσει το μανταρίνι, να το μυρίσει και μετά να αναζητήσει ποιος θα το φάει!!
Κι είναι τόση η ορμή του να το κάνει που μπορεί να το επαναλάβει πολλεεεές φορές μέχρι να κουραστούν τα δαχτυλάκια του. Κι όλες τις φορές η συγκέντρωση του είναι μεγάλη. Το να μπορεί ένα παιδί από τόσο μικρή ηλικία να προσηλώνεται σε αυτό που το ενδιαφέρει και να ολοκληρώνει μια διαδικασία (επιλογή, μεταφορά στο τραπέζι, ξεφλούδισμα, πέταγμα , επιστροφή στο ράφι) είναι και εφικτό και πολύ σημαντικό για να δομήσει έννοιες όπως η λογική σειρά.Για την οικονομία του πράγματος μιας και μιλάμε για φαγητό και δεν είναι καθόλου καλό μήνυμα να πετιέται ένα φρούτο τα αποθηκεύουμε, αφού δεν μπορούμε να φάμε άλλα στο ψυγείο. Παρατηρώντας τον δε είδα ότι καθαρίζει 2-3 την φορά όποτε φροντίζω να έχει περίπου τόσα ο μανάβης!
Τι νόημα έχει να το κάνει πολλές φορές;
Τα παιδιά έχουν την τάση να θέλουν να τελειοποιήσουν αυτό που τα ενδιαφέρει τον εκάστοτε καιρό και μέσω της επανάληψης τελικά θα το καταφέρουν, για αυτό και δεν διακόπτουμε ή βοηθάμε ένα παιδί που με πείσμα προσπαθεί να καταφέρει κάτι και επιμένει ξανά και ξανά...μόλις το τελειοποιήσει θα χάσει κάθε ενδιαφέρον και θα πάει παρακάτω!! Είμαι σίγουρη πως το μανταρίνι μετρά μέρες μέχρι να μην ξαναασχοληθεί μαζί του ο Δημήτρης ή μάλλον να ασχοληθεί αλλά για άλλον πια λόγο.
Μέχρι τα 3-4 χρόνια τα παιδιά χτίζουν τον εαυτό τους. Το μανταρίνι λοιπόν προσφέρει στον Δημήτρη μια δεξιότητα. Μετά τα 5 που η δεξιότητα έχει τελειοποιηθεί πια γιατί του επιτρέψαμε ελεύθερα να επιλέξει να το κάνει και να το επαναλάβει όσες φορές θέλει, η φύση του θα τον σπρώξει πάλι να καθαρίσει άπειρα μανταρίνια άλλα για άλλο λόγο, για να προσφέρει στην παρέα, στην οικογένεια και γενικά για κοινωνικό πια σκοπό!!
Κάθε φορά που τον βλέπω να φτάνει στο καλάθι για να πετάξει τα φλούδια, σκέφτομαι πως όσο μπορώ του έχω δώσει τις ευκαιρίες που διδάχθηκα για να αναπτυχθεί σωστά...το προετοιμασμένο περιβάλλον, την ελεύθερη επιλογή και τη επανάληψη! Είναι μερικές από τις βασικότερες αρχές της μοντεσσοριανής παιδείας για την μάθηση που έχουν ανάγκη όλα τα παιδιά του κόσμου!
Προχθές άρχισε να ξεφλουδίζει και το τσουρέκι....αφού δοκίμασε να ξεφλουδίσει με το χέρι και ένα μήλο! Ελπίζω να καλύψει σύντομα την ανάγκη του να ξεφλουδίζει γιατί δεν μπορώ να σκεφτώ τι άλλο θα ξεφλουδίσει και ούτε εγώ αλλά ούτε και ο μπαμπάς του μπορούμε να φάμε άλλα μανταρίνια!!!
Καλό απόγευμα!
No comments:
Post a Comment